Den Madridfødte fotograf Carlos Alba flyttede til London, men havde svært ved at falde til. Det affødte kunstprojektet The Observation of Trifles, som blev hans kunstneriske gennembrud.
Et fotografi af et hus ved siden af en plantegning, et portræt af et kærestepar, der deler en cigaret, sat i ramme med en tegning med et hjerte med en pil igennem, en overdækket bil, ældre damer med trolleys, små noter og et håndlavet kort. Disse billeder er et lille udsnit af udstillingen The Obervation of Trifles af kunstfotograf Carlos Alba (f. 1984), som jeg besøger på galleriet La Fábrica i Madrid. Det er de mennesker, bygninger og objekter, vi knapt bemærker i storbyen, der er i fokus, og Carlos Alba tager os med på en usædvanlig rejse i områderne Tower Hamlets og Hackney i Østlondon, hvor han bor.
Billederne fortæller hver deres historie, og tilsammen fortæller de Carlos Albas historie om at være tilflytter i et fremmed område i et fremmed land. Tilgangen til de mennesker, han portrætterer, bygningerne og objekterne er både legende, observerende og undersøgende, og billederne rummer både meget poesi og ensomhed. Ensomheden er så slående, at jeg ikke kan undgå at blive ramt af den.
Ensomt at flytte til London
– Hej! Undskyld, jeg kommer for sent. Carlos Albas glade og veloplagte stemme river mig ud af hans egen fotofortælling.
Jeg har været så heldig, at han kunne presse et interview med mig ind i sin kalender, mens han er i Madrid et par dage. Selv om Carlos Alba bor og skaber sin kunst i London, så har han stadig mange fotoopgaver i Madrid, så han pendler jævnligt mellem sit nye hjem og sin fødeby.
Da jeg nævner ensomheden i fotografierne, reagerer han prompte.
– Ensomheden ramte mig som et slag i ansigtet, da jeg flyttede til London. Mit engelske var elendigt, og pludselig stod jeg i Østlondon i en lille landsby midt i London med sin egen dialekt, som jeg ikke forstod. Området er beskidt og slet ikke som det, jeg kender i Madrid, og folk virkede ligeglade, fortæller han.
At miste personlige billeder ville for mig være det samme som at miste noget af min familie. Hvordan kan nogen få sig selv til at smide det ud?
Ledte efter ejere til efterladte ting
Carlos Alba flyttede til London i 2013 med en drøm om at blive kunstner i bagagen. Da han forlod Madrid havde han masser af jobs som freelance fotograf for kunder i mediebranchen og erhvervslivet, men han kunne ikke forløse sin indre kunstner i sit hjemland. Han valgte at flytte til London, fordi der er så mange internationale kunstfotografer, i håb om, at deres arbejde kunne inspirere ham til at gøre drømmen til virkelighed.
Da han så var installeret i Østlondon blev han følelsesmæssigt væltet omkuld af at være så fremmedgjort og udenfor i sit nye land, og han havde heller ingen idéer til kunstprojekter.
– Min søde landlady havde tegnet et kort på et stykke papir til mig, hvor hun bl.a. havde markeret almindelige steder som tankstationen, banken og undergrundsstationen. Med det i hånden begyndte jeg at gå rundt i mit kvarter og skyde billeder blot for at overvinde min angst. På mine ture fandt jeg ting på gaden, som jeg slet ikke forstod, at nogen kunne smide væk. Jeg fandt fx en filmrulle med negativer. At miste personlige billeder ville for mig være det samme som at miste noget af min familie. Hvordan kan nogen få sig selv til at smide det ud? spørger han undrende.
Folk troede det var en joke, når jeg kom med breve og billeder og spurgte efter ejermanden.
Carlos Alba fandt pasfotos, kærlighedsbreve og familiefotografier, og han begyndte systematisk at lede efter ting, for derefter – i sin undren – at søge efter tingenes ejermand.
– Folk troede det var en joke, når jeg kom med breve og billeder og spurgte efter ejermanden. De opfattede tingene som fuldstændig ligegyldige. Min undren over deres reaktion fik mig til at gå mere systematisk til værks. Jeg begyndte bevidst at lede efter personlige ting, som folk havde smidt væk og deres ejermænd, og det blev min måde at forsøge at forstå essensen af området og de mennesker, der bor der på. Jeg dokumenterede min søgen med mit kamera, og så udviklede det sig langsomt til at blive mit kunstprojekt. Samtidig blev projektet også en form for terapi for mig, fortæller han.
Faldt til fik og gennembrud som kunstner
Carlos Alba søgte og fotograferede mennesker og objekter i sit nye kvarter indtil 2016, hvor kunstprojektet The Observation of Trifles var færdigt. Under processen lærte han sine naboer at kende, og han faldt langsomt til i sit nye hjemland.
– Det har været en svær proces, men nu er jeg blevet en del af de lokale. Jeg undrer mig stadig over, at de har så lemfældigt et forhold til personlige ting. Familien betyder meget mere for os i Spanien, og det værdsætter jeg højt. Til gengæld er unge spaniere ikke så stolte af deres kulturarv som englænderne, så der kunne vi godt lære noget, siger han.
Carlos Albas personlige projekt blev også hans gennembrud som kunstner. The Observation of Trifles høstede stor anerkendelse på PHotoEspaña 2016, og udstillingen har – udover i Spanien – turneret i flere europæiske lande bl.a. Frankrig og Polen. Mange galleriejere rundt om i verden har fået øje på den talentfulde, unge fotograf, og han er også på vej ind på et dansk galleri.
Nyt kunstprojekt på vej
Carlos Alba hævder, at succesen med The Observation of Trifles har gjort ham mere selvsikker, og vi kommer uden tvivl til at se mange flere kunstfotografier af ham. Næste projekt er igang, og det har også London som omdrejningspunkt.
– Jeg arbejder på et projekt, der handler om mit syn på kapitalismen og hvad den har gjort ved Londons indbyggere. Jeg synes, at englænderne er alt for fokuserede på materielle ting. Mit nye projekt fokuserer dog stadig på mit lokalområde, og jeg fotograferer mine naboer, siger han.
Carlos Alba har, trods succesen som kunstner i sit hjemland, ingen planer om at vende tilbage til Madrid foreløbig.
– Jeg bliver i hvert fald i London i to år mere, for jeg vil gerne videreuddanne mig, og det kan jeg ikke i Spanien, slutter han.
Udstilling som fotobog
Carlos Albas fotoprojekt udstilles ikke længere på La Fábrica, og kommer du ikke forbi et af de andre gallerier, hvor udstillingen turnerer, så kan du se alle billederne og læse om The Observation of Trifles i bogen med samme titel, som er udgivet af La Fábrica. I bogen, hvis forside prydes af det håndtegnede kort, som Carlos Alba fik af sin landlady, er alle hans poetiske fotografier, noter og tegninger samlet i en legende og gribende fortælling, som jeg absolut kan anbefale dig at gå ombord i. Her kommer du både tættere på nogle af de objekter, som Carlos Alba fandt og ikke mindst objekternes ejermænd, flere mennesker og det miljø, som han bor i. Bogen er lækkert udført i en kombination af forskellige papirtyper. Teksten er koncentreret forrest og bagerst i bogen, så fotografierne får lov til at stå alene og fortælle deres egen historie, hvilket er et stort plus. Bagerst i bogen er der en fortegnelse over, hvor det enkelte fotografi er taget samt lidt baggrundshistorie. Carlos Albas fotofortælling og forlagets lækre udførelse gør det til en bog, jeg gerne bladre i – igen og igen!
Carlos Alba
Her kan du læse mere om kunstneren, kommende projekter og udstillinger
La Fábrica
Calle de la Alameda 9 (vis på kort)
Du kan købe The Observation of Trifles i La Fábricas butik i Madrid. Du kan også se flere billeder fra bogen og købe den i La Fábricas online shop
Læs mere om fotokunst på Madrids fotofestival PHotoEspaña