“Tid i en stilstand” er et gribende, poetisk og indsigtsfuld fotoprojekt, hvor en række spanske fotografer, gennem forskellige stemmer og steder, dokumenter livet fra et nedlukket Spanien under pandemien. Du kan se hele fotoudstillingen online.
José A. Aguilera, der ejer et landhotel i Sevillas omegn, står ved indgangen til sin restaurant og venter på sine medarbejdere, der skal underskrive en midlertidlig ansættelsesregulering (ERTE). Kontrakten er nødvendig under den midlertidige lukning af hotellet på grund af coronakrisen.
Øjeblikket er fanget af fotografen Susana Giron, som er en af de 42 spanske fotografer, der har udforsket spaniernes oplevelse af at være indespærret. Fotografierne er blevet til i månederne efter, at den spanske regering erklærede landet i alarmtilstand den 14. marts 2020.
Fundación ENIAIRE og PHotoEspaña har samlet de 42 fotografers værker i den virtuelle fotoudstilling Tid i en stilstand (Tiempo Detenido), som vises på PHotoEspañas hjemmeside i anledning af den internationale fotofestivals 23. udgave.
De mange restriktioner som coronapandemien har forårsaget, har givet helt ny betydning til begreber som haster, isolation, fravær og tid. Vores liv er blevet vendt på hovedet, og fotograferne undersøger tiden fra mange forskellige vinkler og synspunkter i temaer som ventetid, sygdom, død, tomhed, familie, solidaritet og håb. Nogle af fotografierne er dokumentariske, mens andre undersøger drømme og længsler.
Det mangesidede og reflekterende fotoprojekt, der er inddelt i de fire temaer: Fravær, Haster, Venter og Drømmerier, er både en rapport og en bevægende stemnings- og følelsesmættet vidnesbyrd fra en tid, som vil forblive i vores minder.
Fravær
Mennesketomme boulevarder og vartegn i Madrid og Barcelona, solsenge stablede på øde Middelhavsstrande, en hjemløs, der sover foran et stort hotel, hvor byggearbejdet er gået i stå og øde udsigtspunkter, der normalt er fyldt med glade turister og lokale.
Under temaet “Fravær” skildrer en række fotografer et spøgelseslignende Spanien, langt fra det vi ellers kender.
Haster
I en række æstetiske, sort/hvide fotos af sygeplejersker, brandfolk og sundhedspersonale med visirer har fotografen Isabel Muñoz skabt en kunstnerisk fortolkning af sin hyldest til de spanske folk i frontlinjen, som er blevet publiceret i modemagasinet Vouge.
I stærk kontrast til Muñozs sort/hvide verden står mængden af dokumentarfotos af beredskabsvogne og -folk, der decifenserer sig selv og private hjem iført gasmasker og isolerede patienter og travle læger og sygeplejersker på overfyldte spanske hospitaler.
I temaet “Haster” er vi vidner til den allermest barske og grusomme side af coronaen, hvor coronasmittede spaniere kæmper for deres liv, pårørende siger farvel til deres nærmeste, og kister står i lag i lange rækker i stor haller. Samtidig går livet videre, når maskerede jordemødre tager i mod nye verdensborgere.
Vi er også med de hårdt pressede læger og sygeplejersker, der arbejder til de segner, og som også må sige farvel til kollegaer, hvis liv blev taget af corona.
Fotoserien “Haster” viser os også spaniernes sammenhold og omsorg for de svageste i samfundet. Frivillige stiller, på trods af smittefare og restriktioner, op i kirker, og deler nødvendige fødevarer ud til bl.a. hjemløse.
Venter
Under temaet “Venter” sættes der fokus på hjemmet, hvor millioner af spaniere var lukket inde og kun måtte gå ud for at handle – og efter nogle måneder – dyrke sport.
Vi kigger ind af vinduerne og i opgangene til nogle af de spaniere, der er isolerede med deres nærmeste i deres hjem. Vi ser også det spanske sammenhold, der trods isolationen, foldede sig ud, når de hyldede landets sundhedspersonale med klapsalver fra balkonerne hver aften. En daglig begivenhed, der også nåede verdenspressen.
“Venter” er en reflektion over den tid, der opløses, når arbejde og fritid flyder sammen, børn undervises hjemme, kedsomhed, leg, større nærvær med de nærmeste og en øget bevidsthed om egen dødelighed.
Når vi er lukkede inde, flyder årstidernes skiften også sammen, og et par fotografer har sneget sig udenfor og reflekteret over det faktum samt den tabte tid, bekymringer over økonomi og fremtid, men også det håb, der holder os sammen og i live.
Fotografen Javier Fergo sætter i sin tankevækkende og vigtige billedserie fokus på alle de usynlige i pandemien. Det gælder de illegale arbejdere, der bor i slumkvarterene og de hjemløse. De har ikke hjem med balkoner, hvor de kan stå og klappe hver aften, ligesom mange kun har ringe eller ingen indkomst. En stor del har ikke engang et hjem med rindende vand og elektricitet, hvor de kan sørge for den mest nødvendige hygiejne. For at overleve nedlukningen er de afhængige af nødhjælpsorganisationer.
Drømmerier
Når verden lukker har vi mulighed for at genopdage den, når den åbner igen. Den mellemliggende tid giver plads til at fantasere, dagdrømme og reflektere, og det er det, som fotograferne gør i temaet “Drømmerier”, der absolut er den mest poetiske del af udstillingen.
Fotografen Paola de Grenet retter bl.a. et kritisk blik på vores forbrugsvaner med et fotografi af et barn med en toiletpapirshat på hovedet. Spanierne kastede sig nemlig lige så grådigt over toiletpapiret i supermarkederne, da landet lukkede ned, som vi danskere gjorde, da vi fik at vide, at Danmark skulle lukke ned.
Andre fotografer brugte tiden til at fabulere over den skønhed, der omgiver dem, hvordan corona har sat fokus på, at vi mennesker er forenede med naturen, og at vi skal blive bedre til at passe på den samt, hvordan virussen er overalt, og at vi kun kan håbe på, at begrænsningerne snart kan få en ende og vi kan leve trygt og frit igen.
Se fotoudstillingen Tid i en stilstand her.
Ud over de viste fotografer kan du bl.a. se værker af Àlex Llovet, Álvaro Calvo, Ariadna García, Bego Antón, Cristina de Middel, Eugeni Gay, Fernando Maquieira, Gianfranco Tripodo, Isabel Permuy, Jonás Bel, Jordi Bernadó, Jorquera, José Colón, Juan Millás, Manu Bravo, Olmo Calvo, Rafael Andrés, Rafael Trapiello og Rif Spahni.
Offentligheden kan frem til den 31. oktober stemmer på sin yndlingsfotograf. Vinderfotografen modtager 3000 euros. Afstemningen slutter dog den 31. oktober 2020 (dagen efter publiceringen af denne artikel), men du kan fortsat se udstillingen online.
Fotoprojektet Tid i en stilstand er også udgivet som bog. Du kan købe bogen (på spansk) her.