En af sommerens store kulturbegivenheder, der bestemt er værd at rejse efter, er PHotoESPAÑA i Madrid. Her får man både et kig på fortidens, nutidens og fremtidens fotokunst. Og en rejse til PHotoESPAÑA er en rejse til hele verden; fra tysk værtshus til Castros Cuba.
Det er en stolt Anders Petersen, vi møder ved indgangen til udstillingen af hans hovedværk Café Lehmitz i Madrids gigantiske kulturcenter CentroCentro på Plaza de Cibeles.
Kunstneren inviterer os med til nattefesterne på den hamborgske Café Lehmitz via fotografier, som han skabte i slutningen af 1960’erne. Her møder vi både almindelige værtshusgæster, prostituerede, bumser, narkohandlere, og drag queens.
Vi begynder i et lokale, hvor væggene er tapetserede med aftryk af Petersens kontaktark, der ikke tidligere har været vist for offentligheden. Kontaktarkene er påført fotografens personlige notater samt gule og røde klistermærker, som markerede, hvornår de enkelte billeder skulle printes.
”Jeg er glad for at vise mine kontaktark. De viser mine svagheder og min forvirring”, fortæller han.
Midt i rummet kan vi sidde ved et bord og bladre i bogen Café Lehmitz, og nederst i lokalet fortæller fotografen i en film om processen og personerne.
I udstillingens anden del kan vi se eller gense de 100 billeder af bl.a. Lily, kendt fra et Tom Waits-cover og Wanja, som fotografen boede hos, der tidligere har gået verden rundt, samt 150 hidtil usete fotografier. Fotografen er glad for at gense billederne af vennerne, men også berørt over, at ingen af dem lever mere.
Café Lehmitz er den 20. udgave af PHotoESPAÑAs helt store tilløbsstykke og en del af festivalens absolutte højdepunkt – seks fotoudstillinger grupperet under titlen Carte Blanche. Dem vender vi tilbage til.
Spansk fotograf får frie tøjler i jubilæumssatsning
PHotoESPAÑA opstod i 1998 i en periode, hvor fotografiet lå øde hen i Spanien, og den fik hurtigt international opmærksomhed. Festivalen arrangeres af La Fábrica, der udover at være en af Spaniens største kulturarrangører, også driver forlag og boghandel i Madrid med særligt fokus på fotografi. PHotoESPAÑA har valgt at markere jubilæet i både 2017 og 2018, og dette års store jubilæumssatsning er Carte Blanche, der består af seks udstillinger, som er kurateret af den spanske fotograf Alberto García-Alix. García-Alix er kendt for sine rå portrætter og som ledende skikkelse i kulturbevægelsen La Movida Madrileña, som opstod i kølvandet på Franco. Han har, udover Anders Petersen, inviteret Teresa Magolle, Karlheinz Weinberger, Paulo Nozolino, Antoine d’Agata og Pierre Molinier. Fotografer, der ifølge García-Alix har det til fælles, at ”de er stikker ud fra normen og producerer billeder, hvor følelser er alt. Kunstnerne er forskellige, og både rebellerne, det sublime og komplekse er repræsenterede.”
På CentroCentro, i forlængelse af Café Lehmitz, giver den mexicanske fotograf Teresa Magolle i udstillingen Pistas de baile (dansegulve) de transseksuelle prostituerede i byen Ciudad Juárez ansigter og stemmer. Byen er lagt i ruiner på grund af krige mellem narkokarteller og regeringsbeslutninger. I et postkasserødt lokale poserer de transeksuelle på farveportrætter i ruinerne af de natklubber, de engang arbejdede på.
På Museu del Romanticismo i Madrids homokvarter, Chueca, viser schweiziske Karlheinz Weinberger os i En un círculo de rebeldes (cirkel af rebeller) intime og voyeuristiske portrætter af unge rockere, kærestepar og andre, han har mødt på gaden i 1950’erne, som i deres påklædning (eks. læderjakker og bælter med markante spænder) signalerer, at de er ”rebeller uden grund.”
Kontroversielle erotiske udstillinger
Det smukke, gamle kulturhus Círculo de Bellas Artes huser de tre sidste Carte Blanche-udstillinger. I stueetagen går vi ind i et mørkt rum med 20 svagt oplyste sort/hvide fotografier af portugiseren Paulo Nozolino. Under titlen Loaded Shine tager billederne os med på en rejse ind i fotografens mørke, spirituelle univers, hvor død er død og destruktion er destruktion.
I kælderen møder vi den franske, afdøde fotograf Pierre Molinier i hans fetichistiske, erotiske selvportrætter fra 1960’erne, hvor han i flere optræder som transvestit.
På første sal finder vi husets største – og den mest omdiskuterede – Carte Blanche-udstilling Corpus af den franske Magnum-fotograf Antoine d’Agata. Kunstneren kom for sent til sin åbningstale, fordi landets taxachauffører havde valgt at strejke, men han er allestedsnærværende i udstillingen. Vi møder ham i et selvportræt i fuld vægstørrelse, og han er hovedperson i flere af installationens af små fotografier, videoer og tekster, som skildrer en spøgelsesagtig, forvrænget verden af narko, sex og vold i en stadig mere intens og voldelig verden. d’Agatas udstilling skiller i den grad vandene hos publikum, der højlydt betegner værket som alt fra ”stor kunst” til ”vulgært og meningsløst”. Nogle gæster iler da også hurtigt op på Círculo de Bella Artes eftertragtede tagterrasse med spektakulær udsigt over byen.
Inden vi gik ind til Moliniers og d’Agatas udstillinger, advarede arrangørerne på et skilt om, at udstillingerne ikke er egnet for folk under 18 år, og at vi selv er ansvarlige for, hvordan vi vælger at se billederne.
De etablerede mestre
Solen står højt på den madrilenske himmel og temperaturen på 32 grader ved PHotoESPAÑAs officielle åbning i Real Jardín Botánico (botanisk have), som markeres med to udstillinger. Engelske Peter Fraser udfordrer vores intellekt i sin udstilling Mathematics. I umiddelbart enkle fotografier af genkendelige objekter som en kaktus, en slange, værktøj, huse, et snelandskab, en rulle tape, en overskåret tomat på en tallerken og portrætter, opfordrer kunstneren os til at søge matematikken i det enkelte billedes elementer, ud fra devisen at ”alt i verden er matematik. Matematik kan beskrive verden, eller i det mindste på en måde, der nærmer sig en forklaring.”
Magnum-fotografen Elliot Erwitts Cuba aktiverer modsat vores følelser og inviterer os i en række æstetiske sort/hvide fotografier med på sine to rejser rundt på Cuba i 1964 og 2015. På første rejse tog han de legendariske fotos af Che Guevara og Fidel Castro.
Efter vi har set udstillingerne, får vi serveret drinks, der kaldes ”Havanna 7 de Erwitt” i en skyggefuld krog i den smukke, botaniske have. Drinksene markerer Erwitts samarbejde med romproducenten Havana Club 7, hvor de uddeler en pris til en fotodokumentarist, der har gjort sig særligt bemærket, som får mulighed for at rejse til Cuba.
Kælderen under den fashionable modebutik Loewe på Gran Vía er dedikeret til udstillingen Metáforas (metaforer) af den legendariske, afdøde, amerikanske fotograf Minor White. 42 sort/hvide fotografier dækker hans karriere over 40 år, fra hans tidlige urbane fotos og symbolske og præcise studier af mandekroppen til abstrakte naturbilleder. Som titlen antyder, var White mere interesseret i fotografiets metaforiske betydning end dets evne til at gengive virkeligheden, hvilket han udtrykte i komposition og lys.
100 år set gennem Leica-kameraet
I Madrids ikoniske Telefónica-bygning, der kendt som Europas første skyskraber og bygningen, hvor Hemingways sad og rapporterede fra borgerkrigen, er udstillingsområdet på trejde sal indtaget af fotografier taget med Leica-kameraet i udstillingen Con los ojos bien abiertos (med vidt åbne øjne).
Gennem over 300 fotografier, der tæller berømte fotos som Alberto Kordas Che Guevara-portræt, Robert Capas faldende soldat, Henri Cartier-Bressons mand, der hopper over vandpyt, Nick Uts nøgne vietnamesiske pige, der flygter fra napalmbomber og Christer Strömholms Nana på Place Blanche hylder PHotoESPAÑA Leica-kameraet og den revolutionerende teknologi, der ændrede måden, vi ser verden på gennem fotografiet.
I tematiske sektioner som bl.a. new vision, fotojournalistik fra 1930’erne til 1950’erne, auteur-fotografi, farvefotografi fra 1960’erne til 1990’erne og modefotografi føres vi gennem fotografiets udvikling fra det første Leica-kamera blev til og frem til 2014. Vi får også historien om Leicas opfinder, Oskar Barnack, der, som ingeniør hos Leitz, i 1914 udviklede den første model af et kamera, som var diskret og handy og som kunne tage mange billeder på 35 mm biograffilm. Hans opfindelse blev videreudviklet, og i 1925 kom det første Leica på markedet under sloganet “små negativer, store billeder.”
I en lille montre kan vi også kigge nærmere på forskellige Leica-kameraer, fra den første model til den seneste digitale udgave.
Fremtidens fotokunstnere
Tæt på Champions Leauge-vinderne, Real Madrids stadion Bernabeu, ligger udstillingsstedet Sala Canal de Isabel II i et rustikt, ombygget vandtårn. Her giver 54 spanske fotografer os indblik i, hvad der rører sig ung, spansk fotokunst. Seks af kunstnerne udstiller værker på tre af etagerne, to og to overfor hinanden. En af dem, den baskiske fotograf Bego Antón har i år modstaget PHotoESPAÑA og stormagasinet El Corte Inglés’ pris Premio Revelación der gives til den mest lovende, unge kunstner under 35 år. I dokumentarserien Everybody loves to ChaChaCha skilder hun Nordamerikanske kvinder og mænd, der går til dansekonkurrencer og lever i et tæt forhold til deres hunde. I serien kommer vi både med de karakteristiske personligheder til dansetræning og hjem i dagligstuen, hvor hunden har en dedikeret plads i sofaen.
Bemærkelsesværdig er også Jesús Monterde, der er stærkt inspireret af Goyas sorte malerier, som hænger på Prado-museet i Madrid. Han fotograferer genkendelige ting som en pige, der ringer med en kirkeklokke og et træ, men sætter dem sammen, så de skaber helt nye historier i vores hoveder.
De øvrige 48 kunstneres præsenterer deres værker i fotobøger og audiovisuelle medier. Tilsammen giver de unge spanske kunstnere giver os et indblik i, hvor fremtidens fotografi bevæger sig hen, og hvem vi muligvis kommer til at se mere til på de kommende udgaver af PHotoESPAÑA
Om PHotoESPAÑA
- PHotoESPAÑA 2017 afholdes frem til den 27. august. Enkelte udstillinger slutter dog før, og andre vises frem til september.
- Der er gratis entré til alle fotoudstillinger, undtagen på Círculo de Bellas Artes.
- Festivalinformation og program fås i Real Jardin Botánico og på La Fabrica.
- I forbindelse med PHotoESPAÑA 2017 er der udgivet udstillingskataloger og fotobøger, bl.a. af Anders Petersen, Antoine d’Agat og Peter Fraser, som kan købes på udstillingsstederne eller i La Fábrica.
Læs også reportagen fra PHotoEspaña 2018
Artiklen er skrevet til JP Rejser den 17. juni 2017. Rejsen er gennemført i samarbejde med TURESPAÑA.