Det spektakulære Guggenheim-museum i Bilbao har ikke blot markeret sig som én af Spaniens største, moderne arkitektoniske perler. Museet tiltrækker så mange besøgende, at det atter har sat Bilbao på turisternes verdenskort.
Opdateret januar 2020
Tunge skyer havde mørklagt Bilbao, og byen var én stor vandpyt, da jeg første gang kørte langs Nervión-floden en tidlig aften. Det titaniumbeklædte Guggenheim-museum glitrede i mørket og spejlede sig i floden på magisk vis. Allerede dér, på den anden side af floden, var jeg solgt, og så snart jeg havde tjekket ind på hotellet, løb jeg hen for at stå i læ for regnen under den røde La Salve-bro, så jeg kunne beundre de organiske former og titaniumpladernes farvespil på det 57 meter høje museum. Jeg havde svært ved at løsrive mig igen, og aldrig har jeg ventet så utålmodigt på at et museum skulle åbne.
Edderkop og hund som velkomstkomité
Næste morgen strålede Guggenheim-museet om kap med solen, da jeg gik over La Salve-broen mod museet.
Den canadisk-amerikanske arkitekt Frank O. Gehry har skabt museet med den fiskelignende form og de 33.000 titaniumplader, der skifter udtryk efter vejr og lys.
Uanset om du kommer til museet fra bag- eller hovedindgangen, så er synet overvældende nok til at miste pusten. Kommer du langs bagsiden af museet, bliver du mødt af Louise Bourgeois’ kæmpeedderkop, Mamen, der omfavner dig som et stort beskyttende moderdyr, når du stiller sig ind under jerndyrets krop og bliver omringet af de tynde ben.
Ved museets hovedindgang vogter Jeff Koons’ 23 meter høje Puppy, som er beklædt med omkring 60.000 farvestrålende blomster. Terrieren skal ifølge Koons skabe optimisme og indgyde “tillid og sikkerhed”. Udenfor bygningen finder du også Koons’ værk Tulips samt værker af kunstnere som Yves Klein, Eduardo Chillida og Fujiko Nakaya. Jeg kan kun anbefale dig at afsætte rigelig tid til at gå rundt om den 24.000 kvadratmeter store bygning og nærstudere, hvordan den, fra alle vinkler, danner et smukt samspil med området ved floden.
Indenfor er et stort lyst atrium med kalkstensvægge, glas- og titanuimsfacader museets hjerte, der forbinder de tre etager, hvoraf 11.000 kvadratmeter er udstillingsområde. Herfra er der adgang til de 20 gallerier via gangbroer, trapper og glaselevatorer. I stueetagen kan du kigge ud på floden, bygningens yderside og kunsten udenfor og se, hvor fint bygningens indre og ydre smelter sammen.
Værker af spanske og internationale kunstnere
Guggenheim-museet huser udelukkende moderne kunst. I stueetagen finder du museets permanente værker som den interessante installation The Matter of Time, som er skabt af den amerikanske billedhugger Richard Serra. Installationen består af syv skulpturer i tynde, valsede stålplader, der tilsammen danner en passage, som fylder hele det 130 meter lange, asymmetriske, galleri, der er museets største. Når du går gennem passagen af skulpturer, forandrer formerne sig fra spiraler og ellipser til torusser i forskellige størrelser og højde. Du kan kun kigge op, og du må samme vej tilbage, som du gik ind. Sierra udfordrer vores klaustrofobi, men overgiver du dig til formerne og stålpladernes skiftende farver, er turen en fantastisk oplevelse.
Guggenheim-museets permanente udstilling består af værker skabt af spanske og internationale kunstnere som Jorge Oteiza, Antonio Saura, Miquel Barceló, Joeeph Beuys, Yves Klein, Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat og den italienske kunstner, Francesco Clemente, der har fået dedikeret et helt galleri til værket Mothers Room.
Museet har et varieret udbud af skiftende udstillinger, hvor du både kan opleve lokale og internationale kunstnere. Jeff Koons, Louise Bourgeois og Andy Warhol har haft udstillinger, der viser mere end de permanente værker, de har på museet, og også kunstnere som Francis Bacon, Yoko Ono, Antoni Tàpies og vores egen Asger Jorn har været vist. De løbende udstillinger står også jævnligt på temaer som fx foto- og videokunst.
Ingen tvivl om at Frank Gehrys bygning rummer interessant kunst, men den skulpturelle bygning er et kunstværk i sig selv, der er større end den kunst, den huser.
Revitaliserede Bilbao
Museet i Bilbao, der er finansieret af Solomon R. Guggenheim Foundation, blev indviet i 1997.
Det blev bestilt af den baskiske regering, der ønskede at modernisere Bilbao, som historisk var gået fra at være en kendt havne- og industiby til i 1980’erne at være en kriseramt og forurenet by med økonomiske problemer. Guggenheim-museet var en i rækken af nybyggede attraktioner, der skulle være et led i fuldføre den mission.
Museet blev strategisk bygget på det tidligere vitale havne- og industriområde, der nu lå øde og forladt hen. I sit materialevalg som titanium og i museets fiskelignende form, skabte Frank Gehry en bygning med henvisning til området og Bilbaos historie.
Allerede ved åbningen strømmede publikum til, lige så tiltrukket af den kendte arkitekt og hans spektakulære bygning som udstillingerne. Siden er besøgstallet steget så voldsomt, at det har forandret byen i den ønskede retning. Bilbao har fået nye hoteller, butikker, restauranter samt en renere by med flere grønne områder og cykelstier og ikke mindst flere kulturattraktioner.
Bilbao-effekten
Ifølge Guggenheim-museets senest offentliggjorte tal, besøgte over 1,1 million mennesker museet i Bilbao i 2015, og det er et historisk højt antal. Museet har haft en ønskede virkning på byen, og i en sådan grad, at man verden over lader sig inspirere og taler om “Bilbao-effekten.”
Skip køen og køb entrébillet til Guggenheim-museet
Museo Guggenheim de Bilbao
Abandoibarra Etorbidea 2 (vis på kort)
Åbningstider: Tirsdag til søndag kl. 10 til 20. Åben visse mandage. Tjek hjemmesiden for datoer.
Flere tips til Bilbao
Find flere rejsetips til ferien i Bilbao i storbyguiden og guiden til Bilbaos kunstnerkvarter
Leder du efter et godt hotel, så kan jeg anbefale Ercilla i Bilbaos centrum